FANDOM

Mark

Mark Gatiss - (ur. 17 października 1966 w Darlington) – brytyjski aktor, pisarz oraz scenarzysta filmowy i telewizyjny. W Polsce znany przede wszystkim z występu w serialu Liga Dżentelmenów. To właśnie członkostwo w działającej pod tą nazwą grupie komików przyniosło Gatissowi popularność. Początkowo ich działalność ograniczała się do estrady, potem stworzyli własny cykl radiowy, a następnie serial i film fabularny (ten ostatni pt. Apokalipsa według Ligi Dżentelmenów). Ponadto Gatiss jako script editor współpracował z Davidem Walliamsem i Mattem Lucasem przy pisaniu pierwszej serii Małej Brytanii. Wielką pasją Gatissa jest serial Doctor Who. Jest autorem wielu dzieł opartych na motywach tej produkcji: czterech powieści, dwóch słuchowisk oraz siostrzanego serialu P.R.O.B.E.. Pisywał także felietony do magazynów dla fanów serialu. Kiedy w roku 2005 BBC po wielu latach przerwy wznowiło produkcję Doctora Who, Gatiss spełnił marzenie swojego życia i napisał scenariusze do dwóch jego odcinków. W 2007 został ponownie zaproszony na plan, tym razem jako aktor grający gościnnie w jednym z epizodów. Był także narratorem serialu dokumentalnego na temat Doctora Who. Wśród wielu innych produkcji filmowych i telewizyjnych z jego udziałem, w Polsce najbardziej znane jest Wszystko gra Woody'ego Allena. Jest także autorem biografii reżysera Jamesa Whale'a oraz powieści Klub Wezuwiusza. Prywatnie jest homoseksualistą[1] i mieszka wraz ze swym partnerem w Londynie.

Żródło Mark Gatiss w bazie Internet Movie Database (IMDb) (ang.) Mark Gatiss w bazie filmweb.pl