FANDOM

Next

David Morrissey - (ur. 21 czerwca 1964 roku w Knotty Ash, w Liverpoolu, w Anglii) – angielski aktor, reżyser i scenarzysta filmowy, teatralny i telewizyjny. Życiorys[edytuj] Kariera teatralna:[edytuj] Rozpoczął karierę aktorską od występów na scenie Teatru Everyman's Youth w Liverpoolu, gdzie urodził się i dorastał jako najmłodszy z czworga dzieci. Po ukończeniu studiów na Royal Academy of Dramatik Arts (RADA), przez dwa lata związany był z Royal Shakespeare Company, a potem występował z zespołem teatralnych Stratford East, w National Theatre, a także w Cheek By Jowl i Manchester Royal Exchange. Debiutował na małym ekranie w serialu TV "Jedno lato" (One Summer, 1983) o dwóch nastoletnich uciekinierach z Liverpoolu. Następnie pojawiał się w filmowych produkcjach telewizyjnych. Kariera filmowa[edytuj] W roku 1996 debiutował jako scenarzysta krótkometrażowego filmu The Barber Shop, a dwa lata potem wyreżyserował krótkometrażowy dramat A Secret Audience. Założył własną firmę producencką Tubedale Films, która koprodukowała m.in. nagrodzony komediodramat Patrice Leconte "L’homme du train" (2002) z udziałem Jean Rochefort i Johnny’ego Hallydaya. Za rolę Ministra Skarbu Gordona Browna w dramacie telewizyjnym Stephena Frearsa The Deal (2003) otrzymał w Londynie nagrodę brytyjskiego Royal Television Society dla najlepszego aktora. Wzbudził sensację swoją decyzją, kiedy zagrał postać zatrudnionego przez Scotland Yard psychiatry Dr. Michaela Glassa, który pada ofiarą intryg pisarki i niebezpiecznej uwodzicielki w kontynuacji thrillera erotycznego Nagi instynkt 2 (2006) z Sharon Stone. Życie prywatne[edytuj] Jest mężem Esther Freud - powieściopisarki, prawnuczki sławnego twórcy psychoanalizy Zygmunta Freuda i córki brytyjskiego artysty malarza Luciana Freuda. Mają dwoje dzieci.

Wybrana filmografia Edytuj